Sublimal marknadsföring?

När annonsering är förbjuden eller när man vill bygga sitt varumärke utan att direkt använda sitt namn, använder smarta marknadsförare sublimal marknadsföring. 

Då kan man nå ut med sitt budskap utan att målgruppen ens märkt att de har blivit utsatta för påverkan.

Är Sputnik V ett sätt att bygga Putin som varumärke?

När man ser logotypen är det lätt att misstänka det. Putin finns osynligt dolt i namnet. Den lilla satelliten som finns i bokstaven p gör också att Putin framträder tydligare när bokstaven S förflyttas bort.

I så fall är Rysslands president kandidat till årets marknadsförare. Utan att någon uppmärksammat har han fått samma associationer som ett vaccin som just nu räddar en stor del av mänskligheten och han har blivit en del av framgången med satelliten Sputnik.

Har de varit så smarta i Ryssland?

Nedan har jag samlat några andra företag som använt tekniken med framgång. Ganska effektfullt. Eller hur?

  1. Marlboro tobak på Ferrari

2. Ser du Fedex pil?

3. NBC vecklar ut sig som en påfågel

4. Toblerone visar att man kommer från Bern med en björn