10 insikter för varumärken post corona

Vi närmar oss början på slutet för Corona och det är dags att ta kontroll över sitt varumärke. Vilken startposition har du i det kommande racet och har du funderat på vilka nya möjligheter som finns.

Börsen brukar vara bra på att förutse framtiden och ska man tro på den så har vi ett race framför oss. Den berättar genom kursrekord att konsumtion, investeringar och utvecklingsprojekt kommer att få marknaden att gå på högvarv inom kort. 

Forskare skriver idag en hel del om paralleller till tidigare pandemier och kriser. Ett exempel som ofta kommer upp är 20-talet, ”The swinging years” när allt var möjligt och livet var en fest.  Det var en period där människor levde ut, blev mer gränslösa och tog fler risker. Med den parallellen som grund kan vi förvänta oss att sparandet minskar och konsumtionen ökar inom kort.

Den här gången, efter corona, kommer det också att bli gyllene tider för allt som har med nattlivet att göra. Folk kommer att vilja ge ut pengar. Och vi får uppleva ett uppsving för konst, teknologi och för nya företagsidéer. Ekonomin kommer att blomstra. 

Epidemiologen och socialforskaren Nicholas Christakis i SVD 2021-01-10

-10 insikter för varumärken post-corona

Proaktiva marknadsavdelningar arbetar nu för högtryck och gör sig redo för att vara först när starten går och för att ha en bra position när marknaden accelererar. Och det är farligt att vara passivt ex ARF skriver att det tar 5 år att ta igen förlorad annonsering om man är tyst.

Though advertising is frequently one of the first things to be cut in a financial crunch, research from past crises consistently shows this to be perilously short-sighted. Brands that “go dark” take 5 years on average to recover market share.https://thearf.org/about-arf/2q-2020-ceo-president-member-newsletter/

Det kommer att skrivas och diskuteras en hel del om vad Corona kommer att betyda ur olika perspektiv. Här har vi på Straylight noterat några tankar och områden att fundera på i samband med att man gör sin Brand Audit och strategi för de närmaste åren:

1. Undvika ensamhet är en drivkraft  

Att vara ensam eller isolerad under pandemin har skapat negativa minnen som gör att man medvetet eller omedvetet kommer attskapa strategier för att det inte ska hända igen. 

Det betyder att varumärken som i sitt erbjudande och löfte kan leverera och knyta an till social gemenskap och tillhörighet har fina möjligheter att växa. 

Det kan vara allt från fina hotell med sociala ytor till de appar som börjar dyka upp som underlättar samvaro.

Har du provat den nya promenadappen ”walking talking”, den är ett bra exempel på en framtida tjänst som pandemin har drivit fram och som borde kunna överleva.  

Förmedla tillhörighet.

2. Förberedd blir A och O

Det var slut på toalettpapper i butikerna i mars 2020. Tonfisken var slut och riset var slut. Sjukhusen hade ont om munskydd, handskar och syrgas. Narkosmedel tog slut. I tidningarna var Preppers helt plötsligt de nya hjältarna. 

En orsak till att vi konsumerar och köper saker är att vi vill förbereda oss. ”Den här kan vara bra att ha” är en vanlig tanke när man strövar runt i butikerna. Att vara förberedd och förutseende har fått en ökad vikt. Egenskaper som hållbarhet, livslängd och ”går att reparera” blir viktigare ur det perspektivet och är inte bara miljöargument. 

”Förberedd” gör oss benägna att köpa extra och att köpa nya saker. 

3. Experten är en bra position

Under en relativ lång tid har vi sett att man inte behöver vara en marknadsexpert för att sälja. 

Notera t.ex. att influencers har börjat sälja hamburgare som produceras av olika restauranger och levereras av Uber och Foodora.

“I just launched 300 restaurants nationwide!”

— MrBeast (@MrBeastYT) December 19, 2020

Trenden som MrBeast är en del av kommer säkert att fortsätta men i post corona har nu Experten åter fått ny kraft och energi. Vi är alla trötta på killgissande och alltför många makthavare och privatexperter har genom att ofta ha fel visat att verklig kunskap faktiskt behövs. 

Varför inte ta upp Experten som positioneringsgrund, ofta är den ledig och nu åter mer relevant. Visa att ditt varumärke är den naturliga ledaren som utvecklar branschen för framtiden och har den största kunskapen att klara det. 

Förmedla ”Certainty”.

4. Nu vill vi ha kul

Vi kan förvänta oss ett stort uppsving för fritidsaktiviteter, resande och events. Det finns ett underskott just nu på aktiviteter och nyheter som ger oss stimulans. Vi längtar just nu att konsumera konserter, sport och festivaler. Allt som triggar dopamin och endorfin känns lockande. Vi mår bra av att det händer saker som triggar våra upplevelser och vi kommer söka oss mot de varumärken och aktiviteter som levererar ”kickar”. 

För att bli underhållen levererar det fysiska mötet berör mer än det digitala. Dels påverkas vi positivt av närhet och dels ger syn, hörsel, lukt och beröring en starkare sinnesupplevelse och förstärker de fysiska mötena. 

Processen att önska, söka, välja och köpa är ofta viktigare än att göra. Därför är det viktigt att börja marknadsföringen i tid. För det är väl ditt varumärke och verksamhet som kunderna ska börja längta efter.

Låt kunderna drömma om ditt erbjudande nu.

5. Mer tid ger mer konsumtion.

När vi har arbetat hemma, har möten digitalt och inte träffat så många har nya beteenden skapas. Många har skapat nya dagsrutiner och vanor som inte kommer brytas bara för att Corona klingar av. 

Det verkar som att hemmaarbete har frigjort tid och den nya lediga tiden kommer delvis gå till ny konsumtion av både produkter och tjänster. Jag har vänner som säger att de uträttar mer på jobbet och fått mer ledig tid. Helt plötsligt har man fått tid att fiska, spela golf och att vandra. För att inte tala om Paddel som exploderat i popularitet under pandemin.

Under Pandemin har konsumtion av fritid ökat. Tidsöverskottet kommer inte att helt försvinna nu när vi lärt oss metoder att få tid över, all konsumtion kommer att gynnas och många kommer att kunna göra bra affärer inom kort.

6. Handelsplatsen och butiken kommer tillbaka

Ica, Jula och Systembolaget har klarat sig bra i pandemin. Men snart kommer de att få konkurrens om besökarna, vi kommer besöka butiker mer än någonsin och det är inte bara köpladorna som kommer få fler kunder. 

Mertiden som man fått genom att jobba mer hemma kommer delvis att leda till ännu fler besök på gallerior och köpcenter. Under pandemin har ledig tid inte tillbringats i köpcenter eftersom vi har blivit avrådda. 

Men shopping och att besöka gallerior samt marknader är mer än att handla saker man behöver. När vi shoppar uppfyller vi grundläggande behov av att leta, hitta, fynda och att samla. I bra handelsplatser kan man få både en social dimension och en starkare köpupplevelse än vad det digitala kan skapa. 

Snart är det full fart i Mall of Scandinavia igen och då gäller det att vara med.

7. Vi har blivit mer kollektiva

Det har blivit uppenbart att vi ingår i ett kollektiv där andras agerande och åsikter styr våra liv. Vi förstår nu med ökad tydlighet att företagoch personers agerande har en påverkan på mig. 

För varumärken som vill sälja kommer det innebära att människor kommer bli bättre på att se hur saker hänger ihop och kommer låta det styra sitt beslutsfattande. 

En outbildad personal på hamburgerrestaurangen kan göra mig magsjuk. En billig byggare gör att någon skadas på mitt villabygge. Låga löner på ett företag signalerar låg kvalitet osv. 

Det kommer att bli viktigare för varumärken att vara rumsrena i det kollektiva. Kunderna förstår nu ännu tydligare att allt hänger ihop.

Hållbart agerande och att visa att man tar ansvar har blivit ännu viktigare.

8. Vi har blivit mer generösa

Alla söker intäkter i allt. Senast har vi upptäckt att parkeringsbolagen har börjat ta betalt för 1 timma i parkeringsappen trots att man bara parkerar 10 minuter. Före pandemin var den här trenden stark. -Allt som man kan ta betalt för ska debiteras. Så tänkte man före pandemin.

Men det som hänt nu är att människor och företag har börjat, ofta via digitala tjänster att dela med sig utan kostnad. Yogastudion gör gratis träning på Youtube, Streamingbolagen låter dig se på film gratis, Dagstidningen under pandemin gratis, Se på en konsert utan kostnad osv. 

Det här har skapat en skön känsla av att allt inte behöver kosta pengar och att det kan finnas äkta glädje i att faktiskt dela med sig. Låt oss hoppas att denna trend håller i sig. Bjud på något och få tillbaka flerfaldigt, han hade säker rätt i det Cialdini. 

Reciprocity är ett vänligt men effektfullt sätt att sälja. Det ser ut som en trend som vi hoppas håller i sig.

9. Varumärken och symboler kommer att vara viktiga.

Vi lever helt enkelt ännu djupare i Instagramvärlden nu. Där är ytan viktig och styr oss. Det är en värld av snabba kontakter där man behöver tydliga attribut som enkelt signalerar grupptillhörighet, ställning och vem man är utan att man behöver prata eller träffas. Det finns inget som är bättre på att lösa det problemet än ett tydligt varumärke.  

Jag har aldrig velat ha en Tesla så mycket som nu, för vem kommer att se mig i en Kia och vad skulle den säga om mig? 

Varumärket är viktigare än någonsin.

10. Ökad öppenhet för digitala tjänster

Det går inte att bortse från att Corona lärt oss inte bara att använda nya digital tjänster, utan också gjort oss mer öppna att testa nya lösningar. Vi har helt enkelt erfarit att det kan vara en positiv upplevelse att förändra gamla vanor och prova något nytt. 

Mötestjänster som Teams och Zoom visar vägen. Tjänster för gemensamt arbete och projekt har visat att man kan öka effektivitet på nya sätt. Det finns nu t.o.m. en förväntan på nya tjänster och de möjligheter som de skapar. 

De närmaste åren kan varumärken både bygga helt nya relationer och utveckla produkter genom att utnyttja den öppenhet som nu finns för att prova fler digitala tjänster.

Det finns bänder med exempel inom skilda områden: 

Alla varumärken borde fundera på hur man kan utnyttja den accelererande öppenheten inför nya digital tjänster. 

Här gäller det att vara kreativ men också att inte tappa fokus på att nya tjänster behöver vara relevanta.