Ditt budskap behöver uppmärksamhet

Som marknadsförare vill du påverka beteenden och behöver förutsäga hur kunder kommer reagera på ditt budskap och erbjudande.

Våra ögon är den viktigaste källan för information och ögonrörelser visar vad som uppmärksammas. Eyetracking är därför en av de snabbast växande undersökningsmetoderna.

Eyetracking från Straylight avslöjar hur aktivt hjärnan avkodar olika budskap och om kunden lägger märke till dig. Vi ställer inte frågor utan studerar hur kundernas ögon rör sig och ser olika saker.

Berätta på vår chatt vad du behöver och vi ger gratis tips och råd. Om du vill får du ett undersökningsförslag inom någon timma.

 

 

Eyetracking är lämpligt för att testa


 

Kombinera Eyetracking med dessa undersökningar för en mer heltäckande bild

 
Enkät under-sökning
Fokus- grupp
 

Eyetracking är en form av Neuromarketing

Uppmärksamhet skapas av att vissa saker i omvärlden sticker ut från sin omgivning och omedelbart tar upp vår uppmärksamhet. Vi är alla lockade av visuellt framträdande stimulis eftersom de hjälper våra hjärnor att identifiera det som är viktigt på ett effektivt sätt. Det är den processen du måste utnyttja som marknadsförare när du skapar reklam. Misslyckas du med det kommer ingen att lägga märke till dig.

När du tittar på t.ex. en bild, en hylla eller ett föremål, är de delar som märks under de första millisekunderna de mest framträdande delarna av bilden. Eye tracking förutsäger vilka delar av en bild eller en omgivning som tar tag i kundernas uppmärksamhet och visar hur de samverkar för att skapa ett budskap. Bilder kan vara tryckta annonser, paket, webbsidor, utomhusbanderoller, hyllplaner, butikslayout och mycket mer.

Utan uppmärksamhet behandlas inte information. Utan informationsbehandling skapas inga minnen och troligen kommer inga beteenden att påverkas. I en värld av tusentals budskap som varje dag slåss om din uppmärksamhet kan eyetracking vara skillnaden som guidar till framgång.

En metod vi använder för att testa nya designer är att bygga digitala butiker och sedan göra Eye-tracking.

Vill du veta mer?

Chatta med en insight director Bli uppringd av en insight director
 

Vänstra pilen visar s.k. bottom up attention. Dvs. du uppmärksammar avvikande färger, former och symboler.

Högra pilen visar s.k. top down attention. Dvs du uppmärksammar mening i det du ser beroende på relevans och situation.

 

Viktiga begrepp

Area of Interest AOI

-Det området i synfältet som du vill analysera.

Heatmap

-Ett diagram som visar en värmkarta över vad man fixerar.

Attention

-Andelen som har fixerat blicken i ett AOI.

Fast recognition

-Andelen som fixerat ett AOI den första sekunden som bilden exponeras.

Return ratio

-Andelen som kommit tillbaka till ett AOI, efter att ha lämnat det.

Time spent

-Andelen tid som spenderats i ett utvalt AOI.

Fixation sequences

-Visar vilka fixeringspunkter som finns och hur ögat har vandrat mellan dem.

 

Andra metoder Andra undersökningar

Blogginlägg